De komende jaren worden traditionele telecommunicatie oplossingen vervangen door digitale bedrijfscommunicatiesystemen zoals de telefoniedienst van Microsoft Teams. Organisaties staan voor de keuze om de volledige telecomdienst te vervangen of een (Cloud) telefooncentrale te behouden naast Microsoft Teams. Ondanks de voordelen van telefonie in Microsoft Teams zullen organisaties vaak de bestaande voor een bepaalde periode telefooncentrale behouden.
Verandering van werkproces
Bij de migratie van digitale bedrijfscommunicatiesystemen zijn het niet de technische uitdagingen die de meeste aandacht vragen. Om de invoering te laten slagen is aandacht nodig voor veranderingen in het gebruik van communicatiemiddelen en de bijbehorende werkprocessen. Sommige mensen hebben geen problemen met de omschakeling, maar bij anderen is meer tijd nodig. Gedurende een bepaalde periode zullen de bestaande telefooncentrale en Teams naast elkaar moeten blijven functioneren.
Behoud van functies
In sommige organisaties kunnen speciale functies van een telefooncentrale niet direct worden vervangen door het bellen met Microsoft Teams. Voorbeelden hiervan zijn: call center functies, verkorte doorkiesnummers, wall board, speciale routeringen, functies voor een receptiepost en koppelingen met bestaande pakketten.
Toestel behoud
Op dit moment is de aanschafprijs van toestellen die geschikt zijn voor bellen met Microsoft Teams nog hoog. Sommige functies van bestaande toestellen kunnen mogelijkerwijs nog niet vervangen worden. Het kan daarom noodzakelijk zijn bestaande toestellen tijdelijk te blijven gebruiken in combinatie met een (Cloud)PBX.
Telefoonnummer beheer
Bij migratie naar een nieuw bedrijfscommunicatiesysteem kan het handig zijn om telefoonnummers die bijvoorbeeld in een 088 nummerblok zitten, één voor één om te zetten. MachCloud heeft een Web portaal waarin het mogelijk is om een telefoonnummerblok real-time te beheren en nummers naar Microsoft Teams over te zetten. Hiervoor is het niet nodig nummers te porteren. Dat heeft als voordeel dat als er iets niet goed gaat, nummers weer direct terug kunnen worden gezet naar het bestaande systeem.
Redundantie
Indien telefonie bedrijfskritisch is kan het noodzakelijk zijn om een deel van de dienst redundant uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is de inrichting van een klant contact center oplossing op basis van geografisch gescheiden datacenters.
Flexibiliteit prijsplannen
Het belverkeer per gebruiker kan sterk verschillen. Sommige medewerkers hebben voldoende aan een kleine belbundel terwijl andere gebruikers bijvoorbeeld veel naar het buitenland moeten bellen. Om de kosten te minimaliseren kan het wenselijk zijn om internationale veelbellers een speciaal prijsplan te laten gebruiken waarin per oproep wordt afgerekend.
Ondersteuning
Telefonie is een dienst die op alle details moet kloppen. Is het nodig anoniem uit te kunnen bellen? Is het nodig belverkeer te filteren of bescherming tegen misbruik in te richten? Wellicht zijn er speciale oplossingen nodig voor een piketdienst of rapportages? Voor al dit soort vragen kan het gebruik van een CloudPBX naast Microsoft Teams het juiste antwoord zijn.
MachCloud is de specialist voor zakelijke bedrijfscommunicatiesystemen waarbij een Cloud PBX wordt geïntegreerd met Microsoft Teams. Heeft u advies nodig? Neem dan contact met ons op via www.machcloud.com.